22 października 2022r, godz. 19.00 | Muzyka jezuicka z Nowego Świata. Śladami kompozytorów Ameryki Łacińskiej.
W programie zaprezentujemy utwory z partytur transkrybowanych przez ks. prof. Piotra Nawrota, będzie to m.in. kantata w języku indian chiquitos, oraz sonaty z misji w Boliwii i Paragwaju. Dzieła rdzennych kompozytorów anonimowych, m.in. „Beatus Vir”, Sonata XVIII, „Euge Serve Bone”.
Program:
Sonata VIII – kompozytor anonimowy z misji Chiquitos:
Allegro,
Andante,
Minuet
Motet „O dulcissime Iesu” – kompozytor anonimowy z misji Chiquitos:
sonata,
recitativo „Caima, Iyai Jesus”,
Acuacirica inemo,
Sonata XVIII – kompozytor anonimowy z misji Chiquitos:
część II: Andante
Motet „O dulcissime Iesu” – ciąg dalszy:
recitativo „Aqui ta naqui”,
„Chapie, Iyai Jesu Christo”
Gigue – kompozytor anonimowy z misji Chiquitos
Alamanda – kompozytor anonimowy z misji Chiquitos
„Beatus vir” – Domenico Zipoli:
Beatus vir,
Exortum est,
Iucundus homo,
Peccator videbit
Gloria Patri
Sicut erat
Wykonawcy:
Anna Krysztofiak – sopran solo, prowadzenie koncertu
Magdalena Szymańska – sopran
Natalia Darkowska – alt
Piotr Wieczorek – tenor
Zespół instrumentalistów barokowych:
Agnieszka Świątkowska – skrzypce barokowe
Anna Śliwa – skrzypce barokowe
Piotr Młynarczyk – viola da gamba
Joanna Cyrulik – klawesyn
Natalia Darkowska
Studentka IV roku Wydziału Sztuk scenicznych, Specjalności Wokalno-aktorskiej Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi w klasie śpiewu solowego dr hab. Bernadetty Grabias. Ukończyła z wyróżnieniem Szkołę Muzyczną II stopnia Towarzystwa Muzycznego w Jarosławiu w klasie skrzypiec mgr Doroty Machały oraz śpiewu solowego dr. hab. Jacka Ścibora. Jest czynną uczestniczką kursów mistrzowskich, podczas których współpracowała m.in. z prof.dr.hab. Piotrem Kusiewiczem, prof.dr.hab. Anną Jeremus Lewandowską, prof.dr.hab. Katarzyną Dondalską, Olgą Pasiecznik, czy Adrianem Kellym. Jest tegoroczną laureatką II nagrody na Międzynarodowym Konkursie Wokalnym „Bella Voce 2022”.
Od najmłodszych lat związana ze sceną, laureatka wielu konkursów i nagród. Śpiewała podczas festiwali muzycznych takich jak Dni fortepianowe im. Marii Turzańskiej, Festiwal Muzyczny im. Jana Kusiewicza czy Przemyska Jesień Muzyczna, gdzie wykonała partię solową altu w Mszy Koronacyjnej C-dur W.A.Mozarta. Przez wiele lat współpracowała z Chórem i Orkiestrą Nicolaus, początkowo w roli pierwszej skrzypaczki, później solistki, z którym wykonała partie solowe wielu dzieł kantatowo-oratoryjnych Haydna, Mozarta, Elsnera w kraju i za granicą. W swoim repertuarze posiada wiele partii solowych dzieł kantatowo-oratoryjnych oraz ich prawykonań. Współpracuje na stałe z Filharmonią Łódzką, gdzie wykonuję partię altu I. Śpiewała pod batutą dyrygentów takich, jak Antoni Wit, Andreas Scholl, Thomas Rösner, Howard Griffiths, Paweł Przytocki, Jerzy Swoboda.
(10) Natalia Darkowska Skrzypce I Mezzosopran | Facebook
Natalia Darkowska (@natalia_darkowska) | Instagram
Anna Krysztofiak
jest artystką Chóru Filharmonii Łódzkiej, multiinstrumentalistką w zakresie instrumentów dawnych i orientalnych, mgr historii sztuki. Wykonuje muzykę tradycyjną na szeregu instrumentów chińskich i japońskich, a także w tradycyjnej technice wokalnej. Jest najprawdopodobniej jedyną Europejką, która w stałym repertuarze wykonuje utwory nanguan w konserwatywnej stylistyce, co zostało docenione przez etnomuzykologów i sinologów obecnych na międzynarodowej konferencji CHIME w Lizbonie, w 2018 roku. Kształciła się indywidualnie i na kursach mistrzowskich m.in. u Olgi Pasiecznik, Nicolasa Parle, Marka Caudle, Marka Toporowskiego, Kyoko Kubota, Lin Po Chi, Abdou Ouardi, oraz u innych nauczycieli w Brukseli, Safi, Quanzhou i Tajpej. Odbywała praktykę w budownictwie organowym w pracowni organmistrzowskiej Manufacture d’Orgue de Bruxelles Patrick Collon. Przez rok pełniła funkcję organisty parafii polskiej przy kościele Notre Dame de la Chapelle w Brukseli. Anna Krysztofiak została nagrodzona stypendiami artystycznymi i naukowymi, w tym także stypendium Taiwan Fellowship, w klasie muzyki nanguan, wydziału muzyki tradycyjnej w Taipei National University of the Arts, pod kierunkiem prof. Lin Po Chi. W latach 2015-2017 była dyrektorem artystycznym Festiwalu „Muzyka w Ogrodzie Chińskim” w Łazienkach Królewskich w Warszawie, a festiwal ten był jej autorskim projektem. W jej dorobku znajdują się koncerty w kraju i za granicą (Czechy, Belgia, Luksemburg, Tajwan, Maroko). Jest bardzo aktywną realizatorka przedsięwzięć muzycznych i edukacyjnych. Zrealizowała szereg artystycznych grantów Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego o charakterze edukacyjnym i popularyzatorskim. Muzyką na instrumentach chińskich i japońskich uświetniała wizyty dyplomatyczne gości z Dalekiego Wschodu: księżnej Hisako Takamady, prezydenta Chin Xi Jinpinga, ministra obrony Chin Wanquan Changa, wiceministra kultury Chińskiej Republiki Ludowej Xiang Zhaoluna, i innych. Od 2019 roku współpracuje z festiwalem „Słowo i muzyka u jezuitów”, jako wykonawca i kierownik artystyczny koncertów towarzyszących.
(8) Anna Krysztofiak | Facebook
Anna Krysztofiak – Website
Magdalena Szymańska
Jest absolwentką Wydziału Wokalno-Aktorskiego Akademii Muzycznej im. G. i K. Bacewiczów w Łodzi oraz Uniwersytetu Łódzkiego na Wydziale Nauk o Wychowaniu, w zakresie Edukacji Artystycznej. Ukończyła podyplomowe studia logopedyczne w Akademii Pedagogiki Specjalnej im. M. Grzegorzewskiej w Warszawie. Jest również stypendystką i absolwentką Conservatorio di Musica San Pietro a Majella w Neapolu, w klasie kameralnej prof. Antonio Florio (specjalność – muzyka dawna). Od kilku lat kieruje Chórem Parafii Ewangelicko-Augsburskiej „Concordia” w Zgierzu, Chórem Żydowskim „Clil” ( częścią łódzką chóru), Stowarzyszeniem Śpiewaczym im. S. Moniuszki w Łodzi oraz Międzypokoleniowym Chórem 4 Kultur Dialog. Jest także wykładowcą Akademii Muzycznej w Łodzi. Jako śpiewaczka współpracuje z Chórem Filharmonii Łódzkiej, Chórem Polskiego Radia w Krakowie, kameralnym chórem Vivid Singers oraz konsortem fletów poprzecznych La Viva Fiamma.
(5) Magdalena Szymańska | Facebook
Piotr Wieczorek
gitarzysta, wokalista. Ukończył gitarę klasyczną w Szkole Muzycznej II stopnia im. Stanisława Moniuszki w Łodzi. Współtworzył zespół Redrum, Stargazer, Premiera. Współpracował m.in. z projektem Queen Symfonicznie, Teatrem Muzycznym oraz Teatrem Powszechnym w Łodzi. Na co dzień jest etatowym artystą chóru Filharmonii Łódzkiej. Udziela się także w chórze kameralnym Vivid Singers. Jest absolwentem Akademii Muzycznej w Łodzi o specjalności – gitara elektryczna w klasie Marka Kądzieli oraz Rafała Sarneckiego. W wolnych chwila czyta książki, amatorsko gra w tenisa stołowego, usiłuje odżywiać się bezmięsnie.
(5) Piotr Wieczorek | Facebook
Joanna Cyrulik
Jest absolwentką Akademii Muzycznej im. G. i K. Bacewiczów w Łodzi w klasie klawesynu prof. dr hab. Ewy Piaseckiej i basso continuo u dr hab. Ewy Mrowcy, a także organów w klasie prof. dr hab. Ireny Wisełki-Cieślar i mgra Karola Hilla. Brała udział w kursach mistrzowskich prowadzonych przez wybitnych klawesynistów i organistów, takich jak: Nicholas Parle, Jesper Bøje Christensen, Tineke Streenbrink, Benjamin Bayl, Wolfgang Zerer, François Espinasse, Martin Sander. Wraz z zespołem Cordatus zdobyła I nagrodę na Forum Kameralnym Muzyki Dawnej w Poznaniu (2015). W swoim dorobku artystycznym ma udział w licznych koncertach i festiwalach, zarówno jako solistka, jak i kameralistka, występy w „Kapeli Jasnogórskiej” w koncertach z muzyką zachowaną w jasnogórskim archiwum oraz udział w nagraniach płytowych z serii Jasnogórska Muzyka Dawna. Musica Claromontana (partie basso continuo) w religijnych dziełach Józefa Elsnera. Obecnie pracuje jako asystent w Katedrze Klawesynu i Muzyki Dawnej Akademii Muzycznej w Łodzi.
Akademia Muzyczna w Łodzi – CYRULIK Joanna (lodz.pl)
Piotr Młynarczyk
Ukończył Państwową Szkołę Muzyczną w Częstochowie w klasie wiolonczeli Siergieja Rysanova. W 2009 roku rozpoczął studia w klasie violi da gamba Kazimierza Pyzika w Akademii Muzycznej im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu. W 2015 roku ukończył studia magisterskie w Akademii Muzycznej im. G. i K. Bacewiczów w Łodzi w klasie violi da gamba Justyny Krusz. Współpracuje z czołowymi polskimi zespołami wykonującymi muzykę dawną w nurcie historycznie poinformowanym. Wziął udział w nagraniu płyty zespołu Filatura di Musica -Canzony znane i nieznane – nominowanej do nagrody Fryderyk (2021). Z tym samym zespołem został tym roku laureatem międzynarodowego konkursu „Muzyczne Orły”. Obok działalności koncertowej w charakterze solisty i kameralisty jest masażystą, hobbystycznie zajmuje się stolarstwem, lutnictwem i rysunkiem satyrycznym, a jego ulubionym gatunkiem filmowym jest horror.
Anna Śliwa
Skrzypaczka o wielostronnych zainteresowaniach, pasjonatka edukacji muzycznej najmłodszych dzieci. Jest absolwentką Wydziału Instrumentalnego Akademii Muzycznej w Krakowie w zakresie skrzypiec współczesnych i skrzypiec barokowych. Specjalizuje się w solowym i kameralnym repertuarze dzieł muzyki dawnej, a także w improwizowanym wykonawstwie zabytków muzyki przedrenesansowej i etnicznej. Wraz z zespołem Camerata Cracovia dokonała polskiego prawykonania nowo odkrytych utworów polsko-niemieckiego kompozytora z XVII w., Henryka Doebeliusa. W repertuarze muzyki dawnej wykorzystuje altówkę i skrzypce barokowe, lirę da braccio, violę d’amore, fidel i pochette. Współpracowała z większością polskich zespołów muzyki dawnej, np. Ars Cantus, Concerto Polacco, Il Tempo, a także z austriackim zespołem Pandolfis Consort Wien.
Od 2007 r. kieruje zespołem instrumentów historycznych Intrada, współdziałającym ściśle z Baletem Dworskim Cracovia Danza, wykonującym głównie muzykę związaną z tańcem i innymi formami przedstawień scenicznych. Pracowała jako skrzypaczka w zespole Capella Cracoviensis (1992 – 1995) i altowiolistka w Zespole Instrumentów Dawnych Musicae Antique Collegium Varsoviense Warszawskiej Opery Kameralnej (2001 – 2004). Brała udział w licznych nagraniach płytowych oraz w prestiżowych festiwalach, m. in. Europäisches Musikfest Stuttgart, Arte Sintesi Enschede, Wratislavia Cantans, Festiwal van Vlaanderen Brugge, Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej Warszawska Jesień, występowała na Expo 2003 i podczas Roku Polskiego w Paryżu.
Osobnym nurtem jej działalności jest pedagogika skrzypcowa. Prowadzi klasę skrzypiec w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych im. Mieczysława Karłowicza w Krakowie oraz klasę skrzypiec barokowych w Szkole Muzycznej II st. im. Bronisława Rutkowskiego w Krakowie.
Agnieszka Świątkowska
Jest absolwentką Conservatorium van Amsterdam (skrzypce barokowe i altówka barokowa w klasie prof. Lucy van Dael (2010)) oraz Akademii Muzycznej w Gdańsku (skrzypce współczesne klasa prof. M. Skorupy 2003), pedagogiem, dr. hab. Akademii Muzycznej im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie.
Agnieszka Świątkowska jest laureatką prestiżowych konkursów muzyki dawnej takich jak: Telemann Chamber Music Competition (3. Nagroda) w Magdeburgu, Niemcy (2007) a także Van Wassenaer Chamber Music Competition w Amsterdamie (3. nagroda), Holandia (2011). Otrzymała stypendia Prezydenta Miasta Gdańska (2003), I Giovanni dell’ Academia Montis Regalis (2008), Orchestra of the Age of the Enlightenment (2010).
Występuje z koncertami w Polsce, Francji, Niemczech, Holandii, Anglii, Włoszech, Szwajcarii, Gruzji, Hiszpanii, Wenezueli z repertuarem solowym, kameralnym i orkiestrowym. Pojawiała się na scenach współpracując z takimi zespołami jak: Orchestra of the Age of the Enlightenment (dyr. V.Jurowski, B. Labadie), Academia Montis Regalis (dyr. A. de Marchi), Holland Baroque Society, Capella Cracoviensis (dyr. J. T. Adamus, C. Rousset, P. Goodwin, A.Parrot), Barok Opera Amsterdam, Opera2day, Orquesta Barroca Juvenil Simón Bolivar (dyr. A. Bernardini), {oh!} Orkiestra Historyczna, Die Kölner Akademie. Brała również udział w wielu kursach mistrzowskich pod kierunkiem takich artystów jak: Enrico Onofri, Rachel Podger, Amandine Beyer, Alessandro Tampieri, Luigi Mangiocavallo, Alfredo Bernardini a od roku 2011 sama zaczęła prowadzić kursy mistrzowskie w Gruzji (Tbilisi), Wenezueli (Festival Decus Mundi Caracas) i Świdnicy (Festiwal Bachowski, Akademia Bachowska). Dokonała nagrań orkiestrowych dla firm fonograficznych Hyperion, Pan Classics, BIS Classics oraz Iteratio.
Od roku 2017 na stałe zwiazana jest z Capellą Cracoviensis, prowadzi także klasę skrzypiec barokowych na Akademii Muzycznej w Krakowie.
dr hab. Agnieszka Świątkowska – skrzypce barokowe – Akademia Muzyczna im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie
Estravaganza – PrePedia, wolna encyklopedia
Zapraszamy do transmisji z koncertu:
Nagranie z dostosowaniem do potrzeb osób z niepełnosprawnościami
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego.