Międzynarodowy Festiwal Słowo i Muzyka u Jezuitów

Międzynarodowy Festiwal Słowo i Muzyka u Jezuitów

Koncert TERESA ŻYLIS-GARA – pamiętamy! | 16 października 2022r.

Serdecznie zapraszamy na koncert poświęcony pamięci wielkiej polskiej artystki Teresy Żylis-Gara, który odbędzie 16 października 2022r. godz.16.00 w naszej świątyni.

Uczestnicy Kursów Mistrzowskich Prof. Teresy Żylis-Gara.
Laura Kluwak-Sobolewska – fortepian
Justyna Samborska – sopran
Ilona Krzywicka – sopran
Wiktor Dudar – bas

PROGRAM KONCERTU

Justyna Samborska – sopran

Giuseppe Verdi (1813 – 1901)
Aria Desdemony „Ave Maria” z IV aktu opery „Otello”
Aria Leonory „Pace, pace mio Dio” z IV aktu opery „Moc przeznaczenia”

Ilona Krzywicka – sopran

Andrzej Żylis (1947 – )
„Modlitwa”, słowa Maria Pawlikowska-Jasnorzewska

Jules Massenet (1842 – 1912)
aria Salomé „Il est doux, Il est bon” z I aktu opery „Herodiada”

Antonin Dvořák (1841 – 1904)
Aria Rusałki „Měsíčku na nebi hlubokém” z I aktu opery „Rusałka”

Giacomo Puccini (1858 – 1924)
AriaTosci „Vissi d’arte, vissi d’amore” z II aktu opery „Tosca”

Wiktor Dudar – bas

Wolfgang Amadeus Mozart (1756-1791)
Aria Sarastro „In diesen heil’gen Hallen” z II aktu opery „Czarodziejski flet”

Stanisław Moniuszko (1819 – 1872)
Aria Skołuby „Ten zegar stary” z III aktu opery „Straszny Dwór”

Justyna Samborska sopran, Wiktor Dudar bas

Giuseppe Verdi (1813 – 1901)
Duet Leonory i Guardiano z II aktu opery „Moc przeznaczenia”

Ilona Krzywicka sopran, Justyna Samborska sopran,

Andrzej Żylis (1947 – ) „Moja Ave Maria”, słowa Kalina Jerzykowska

Laura Kluwak-Sobolewska – fortepian

Ilona Krzywicka – sopran

Jej mocny sopran o bogatej barwie urzeka melomanów w Polsce i na świecie. W 2009 roku ukończyła z wyróżnieniem Akademię Muzyczną w Poznaniu w klasie prof. G. Flicińskiej-Panfil, następnie doskonaliła swoje umiejętności w Atelier Lyrique Opery Narodowej w Paryżu. Jej kontrakt w Operze Paryskiej trwał trzy lata i zwieńczony został prestiżową nagrodą Prix Lyrique L’ AROP 2012 dla najlepszej solistki sezonu. Niezwykłe spotkanie z Teresą Żylis -Gara podczas kursu wokalnego w 2007 roku zaowocowało wieloletnią współpracą i opieką wokalną Maestry. Dzięki Pani Profesor, Ilona zadebiutowała również na profesjonalnej scenie w tytułowej roli Halki Stanisława Moniuszki. Plenerowy spektakl odbył się w Pałacu w Radziejowicach w 2008 r. z udziałem Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus pod batutą Tadeusza Wojciechowskiego. Pani Prof.Teresy Żylis-Gara objęła opiekę artystyczną nad wykonawcami. W 2019 roku powróciła do roli Halki i wykonuje ją na deskach Teatru Wielkiego Opery Narodowej w Warszawie w reżyserii Agnieszki Glińskiej i dyrekcją Łukasza Borowicza. Spektakl został zarejestrowany i jest dostępny na platformie vod.teatrwielki.pl

W latach 2009-2022 występowała m.in. w Opéra Bastille oraz Palais Garnier w Paryżu,Teatro Real w Madrycie, Théâtre National de Bordeaux en Aquitaine, Pfalztheater Kaiserslautern, Staatstheater Cottbus, Brandenburger Theater, Teatrze Janacka w Brnie, Teatrze Wielkim Operze Narodowej w Warszawie, Teatrze Wielkim w Poznaniu, Opera Nova w Bydgoszczy, Operze Wrocławskiej, Operze Podlaskiej, Operze na Zamku w Szczecinie, Operze Krakowskiej itd. Ponadto występowała podczas koncertów w Villa Medici w Rzymie, L’Auditori w Barcelonie, a także w Wielkiej Brytanii, Grecji, Francji,
Hiszpanii, Rosji, Austrii, Niemczech, na Litwie oraz w Tajlandii. Jest laureatką wielu konkursów krajowych i zagranicznych. W dorobku posiada wielkie role sopranowe takie jak: Cio-Cio-San w Madamie Butterfly Pucciniego, tytułową w Jenůfie Janáčka, Mimi i Musetty w Cyganerii Pucciniego, Tatiany w
Eugeniuszu Onieginie Czajkowskiego, Micaeli w Carmen Bizeta, Marii w Mazepie Czajkowskiego, Małgorzaty w Fauście Gounod, Sylvy w Księżniczce Czardasza I.Kalmana, Mrs Ann Maurrant w Street Scene Weilla, tytułową w Mirandolinie, B. Martiů, Donny Anny w Don Giovannim, Paminy i I Damy w Czarodziejskim flecie, Armindy w Rzekomej ogrodniczce Mozarta, Eurydyki w Orfeuszu i Eurydyce Glucka itd. Występując w kraju i za granicą, współpracowała z wieloma cenionymi dyrygentami i reżyserami. Niebawem ukaże się Jej pierwsza solowa płyta z najpiękniejszymi utworami Ave Maria ze wspaniałym pianistą Michałem Francuzem.

Ilona Krzywicka

Ilona Krzywicka : Teatr Wielki Opera Narodowa

Ilona Krzywicka, Sopran | Operabase

Justyna Samborska – sopran

Absolwentka Uniwersytetu Muzycz-nego im. Fryderyka Chopina w Warszawie, swoje umiejętności wokalne kształci w Wiedniu z prof. Kammersängerin  Joanna Borowska-Isser (Wiener Staatsoper) dyry-gentem Stefano Ragusini (Wiener Staatsoper ) oraz pianistką Ellą Susmanek w Warszawie. Brała także udział w kursach mistrzowskich m. in. u Anny Marii Ferrante, Christy Ludwig, Teresy Żylis-Gara, Francisco Araiza, Izabeli Kłosińskiej, Ingrid Klemling-Domanski, Petry Lang, Bo Skovhusa, Helmuta Deutscha. Artystka jest laureatką wielu ogólnopolskich i międzynarodowych konkursów (m. in: I miejsce – Międzynarodowy Konkurs Wokalny Kammeroper Schloss Rheinsberg, Niemcy, 2013; nagroda specjalna Teatro d’Opera oraz stypendium 2nd Luciano Pavarotti Giovani – 63 Gian Battista Viotti International Music Competition, Vercelli, Włochy, 2013; I miejsce, Grand Prix oraz złoty medal
– III Międzynarodowy Konkurs Wokalistyki Operowej im. Adama Didura, Bytom, 2012).
W repertuarze ma arie operetkowe i operowe, pieśni sakralne i kompozycje współczesne. Już w roku 2008 kreowała partię Zofii w operze Halka (wersji wileńskiej) Stanisława Moniuszki w Radziejowicach, w Domu Pracy Twórczej pod kierunkiem artystycznym wspaniałej Maerstry Teresy Żylis-Gara. W roku 2009 pod opieką artystyczną Francisco Araiza wzięła udział w „5 Classic Night, Nuit Blanche” ( Zurych). Śpiewaczkę można było usłyszeć także na scenie Teatru Wielkiego-Opery Narodowej w Warszawie w roku 2010, 2011 oraz 2012 występowała jako Barbarina w „Weselu Figara” W. A. Mozarta w Elektrze Ryszarda Straussa jak również debiutując partię Halki w operze Halka (wersji wileńskiej) Stanisława Moniuszki.

W roku 2013 na Festiwalu Kammeroper Schloss Rheinsberg w Niemczech, kreowała partie Antonii w języku niemieckim w operze "Opowieści Hoffmanna" Jacques Offenbach. W sezonach 2014/2015 i 2015/2016 była uczestnikiem Studium Operowego działającego przy Operze w Kolonii,
gdzie na dużej scenie śpiewała role m. in. Pierwszej Damy w Czarodziejskim flecie Wolfganga Amadeusa Mozarta, Brygidy w Jolancie Piotra Czajkowskiego, Świętej Katarzyny w Świętej Joannie (Jeanne d’Arc. Szenen aus dem Leben der heiligen Johanna) Waltera Braunfelsa oraz jednej z
Dziewcząt-kwiatów w Parsifalu Richarda Wagner. W 2017 roku, zadebiutowała w Operze w Kolonii oraz w Bonn, kreując partię Mimi w Cyganerii Giacomo Pucciniego. W 2018 zadebiutowała w Konstancji śpiewając partię Księżniczki Eudoksji w Żydówce Jacques’a Fromentala Halévy’ego.
Trzykrotnie, w 2013, 2018 i w 2019 roku, odbyła tournées, zatytułowane Wiener Klassik, z orkiestrą Klassische Philharmonie Bonn pod dyrekcją Heribert Beissel, występując w najbardziej prestiżowych salach koncertowych 12 miast niemieckich, w tym m. in. w Konzerthausie w Berlinie, Beethovenhalle w Bonn, Herkulessaal w Monachium, Großer Sendesaal w Hanowerze, Laeiszhalle w Hamburgu, Die Glocke w Bremen, Liederhalle w Stuttgart, w
Kurhausie w Wiesbaden czy w Meistersingerhalle w Norymberdze. W sierpniu 2019 roku wykonała Vier letzte Lieder Richarda Straussa w Halle w Niemczech pod dyrekcją Heribert Beissel. Oraz wykonała recital z orkiestrą w Bonn w Niemczech na Gali „Der Opernabend” na Festiwalu Poppelsdorfer Schlosskonzerte.

W bieżącym roku 2022 śpiewa na Galach koncertowych i koncertach w Wiedniu, Beglii i w Polsce. Współpracowała z takimi dyrygentami jak: Francesco
Angelico, Heribert Beissel, Roland Böer, Justus Frantz, Alessandro Ferrari, Friedrich Haider, Will Humburg, Alexander Humala, Dimitri Kitajenko, Tadeusz Kozłowski, Bernard Le Monnier, Marco Medved, Reiner Mühlbach, Michael Nündel, Marc Piollet, Jerzy Salwarowski, Andreas Schüller, Leo Siberski, Tadeusz Wojciechowski.

Justyna Samborska – sopran

Justyna SAMBORSKA – Filharmonia Poznańska (filharmoniapoznanska.pl)

Justyna Samborska, Sopran | Operabase

Justyna Samborska – sopran | Facebook

Wiktor DUDAR – bas

Ukończył Specjalną Szkołę Muzyczną im. Salomei Kruszelnickiej we Lwowie w klasie fortepianu oraz Akademię Muzyczną im. Mykoły Łysenki we Lwowie w klasie śpiewu solowego u docenta Wiktora Łużyckiego dodatkowo Studia Podyplomowe w klasie śpiewu solowy oraz pedagogiki wokalnej u prof. Igora Kuszplera. Posiada uprawnienia do nauczania w klasie śpiewu wyższych uczelni muzycznych. Uczestniczył w Kursach Mistrzowskich Techniki i Interpretacji Wokalnej: prof. Wasyl DUDAR, prof. Evgeny NESTERENKO, prof. Tom KRAUSE, prof. Aleksander VEDERNIKOV, prof. Raina KABAIVANSKA, prof. Regina RESNIK, wielokrotnie: prof. Teresa ŻYLIS-GARA. Jest laureatem konkursów wokalnych: im. Iwana Ałczewskiego (Ukraina), im. Mykoły Łysenki (Ukraina), im. Borysa Hmyrii (Ukraina), im. Salomei Kruszelnickiej (Ukraina), im. Piotra Czajkowskiego (Rosja), im. Tomasa Alcaide (Portugalia), Złoty Paw w Guangzhou (Chiny).

Zadebiutował operowo partią Gremia w operze Piotra Czajkow-skiego „Eugeniusz Oniegin” w Teatrze Narodowym im. Salomei Kruszelnickiej we Lwowie. Występował na deskach oper: Teatr Narodowy we Lwowie, Opera Narodowa w Kijowie, Opera Bałtycka w Gdańsku, Teatr Wielki w Poznaniu, Teatr Wielki w Łodzi, Teatr Państwowy w Koszycach (Słowacja), wielokrotnie na Festiwalu im. Jana Kiepury w Krynicy, również w Austrii, Holandii, Niemczech oraz w Kanadzie i Chinach. Posiada w repertuarze partie basowe: oper Giuseppe Verdiego, Gioacchino Rossiniego, Stanisława Moniuszki,
Piotra Czajkowskiego, Gaetano Donizettiego oraz pieśni Franza Schuberta, Roberta Schumanna, Johannesa Brahmsa, Piotra Czajkowskiego, Siergieja Rachmaninowa. Prowadził zajęcia ze studentami śpiewu operowego we Lwowie, Radziejowicach (Polska), Monaco oraz Nicei. Wykładowca Yunnan College of The Arts.

Wiktor Dudar, Bass | Operabase

Wiktor Dudar – Opera i Filharmonia Podlaska (oifp.eu)

Laura Kluwak – Sobolewska

Pianistka kameralistka, profesor sztuki, Kierownik Katedry Pieśni i Kameralistyki Wokalnej w Akademii Muzycznej im. I.J. Paderewskiego w Poznaniu.
Ukończyła z wyróżnieniem studia pianistyczne pod kierunkiem prof. Waldemara Andrzejewskiego w Akademii Muzycznej w Poznaniu. W 2003 roku uzyskała stopień doktora sztuki, a w 2013 r. stopień doktora habilitowanego. Jest laureatką krajowych i międzyna-rodowych konkursów pianistycznych m.in. XXVII Konkursu na Stypendia Artystyczne Towarzystwa im. F. Chopina w Warszawie, Konkursu Europejskiej Fundacji Muzycznej Yamaha, Między-narodowego Konkursu Pianistycznego Ragusa – Ibla Grand Prize na Sycylii we Włoszech. Kilkakrotnie była także stypendystką Ministerstwa Kultury i Sztuki. Otrzymała również szereg nagród dla najlepszego i wyróżniającego się pianisty na polu kameralistyki, m.in. nagrodę dla najlepszego pianisty na IV Konkursie Wykonawstwa Polskiej Pieśni Artystycznej w Warszawie, XIX Międzynarodowym Konkursie Wokalnym im. I. Godina (Vrable, Słowacja) oraz na XII Międzynarodowym Konkursie Sztuki Wokalnej im. Ady Sari w Nowym Sączu.

Prowadzi działalność artystyczną w Polsce i poza granicami (Niemcy, Francja, Hiszpania, Włochy, Belgia, Litwa, Łotwa, Słowacja, Bułgaria, Algieria, Jordania, Tunezja, Rosja, Chiny). Koncertowała również w Stanach Zjednoczonych, m.in. w nowojorskiej Carnegie Hall. Jest cenioną kameralistką, specjalizującą się w repertuarze wokalnym. Współpracowała z tak wybitnymi artystami – śpiewa-kami, jak Teresa Żylis-Gara, Joanna Kozłowska, Wojciech Drabowicz, Ryszard Karczykowski, Wiesław Ochman. Jest również pianistką Poznańskiego Tria Fortepianowego, z którym prowadzi rozległą działalność koncertową i nagraniową. W swym dorobku ma nagrania płytowe, radiowe i telewizyjne. Działalność koncertową łączy z pedagogiczną, w swym dydaktycznym dorobku ma kilkudziesięciu laureatów konkursów – studentów i absolwentów kształconych pod jej kierunkiem i przy pianistycznej współpracy. Regularnie zapraszana jest także jako oficjalny pianista krajowych i międzynarodowych konkursów wokalnych, a także mistrzowskich kursów wokalnych. Przez kilkanaście lat współpracowała z prof. Teresą Żylis-Gara oraz prof. Ryszardem Karczykowskim w ramach mistrzowskich kursów wokalnych w Radziejowicach. Za szczególne osiągnięcia i osobowość artystyczną otrzymała Medal Młodej Sztuki, została również uhonorowana szeregiem nagród rektorskich, odznaką Zasłużony działacz kultury oraz Zasłużony dla kultury polskiej przyznawaną przez Ministra Kultury RP.

prof. dr hab. Laura Kluwak-Sobolewska – Centrum Promocji Kultury w DREZDENKU (cpkd.pl)

Teresa Żylis-Gara

Teresa Żylis-Gara urodziła się 23 stycznia 1930 w Landwarowie k. Wilna, zmarła 28 sierpnia 2021 roku. Studiowała w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Łodzi w klasie śpiewu Olgi Olginy. Wygrana na Ogólnopolskim Konkursie Młodych Wokalistów w Warszawie (1953) dała jej pierwszy angaż. W 1956 zadebiutowała w Operze Krakowskiej jako tytułowa Halka w operze Stanisława Moniuszki. Kolejny sukces (III nagroda) na Międzynarodowym Konkursie Muzycznym w Monachium w 1960 dał jej możliwość występów na niemieckich scenach operowych, takich jak Oberhausen, Dortmund i Düsseldorf. W 1965 zadebiutowała na renomowanym angielskim festiwalu w Glyndebourne w roli Oktawiana w „Rosenkavalier” Richarda Straussa. Prawdziwym jednak przełomem w jej karierze był występ w Paryżu rok później, gdzie kreowała postać Donny Elviry w „Don Giovannim” Wolfganga Amadeusa Mozarta. Ta rola przyniosła polskiej artystce wielką sławę.

Kariera Teresy Żylis-Gara nabrała od tamtego momentu oszałamiającego tempa. W 1968 wystąpiła na festiwalu mozartowskim w Salzburgu pod batutą Herberta von Karajana. W tym samym roku zadebiutowała w roli Violetty w „Traviacie” Giuseppe Verdiego w Covent Garden w Londynie, a także została zaproszona do opery w San Francisco do wykonania roli Donny Elviry. Jeszcze w tym samym roku wystąpiła w Metropolitan Opera w Nowym Jorku, z którą to sceną była najdłużej związana (16 sezonów). Bliska współpraca łączyła ją także z teatrami operowymi w Berlinie, Hamburgu i Monachium oraz mediolańską La Scala i Wiener Staatsoper.

Repertuar Teresy Żylis-Gara był ogromny i obejmował 24 wielkie role w operach Giuseppe Verdiego, Richarda Straussa, Giacomo Pucciniego, Wolfganga Amadeusa Mozarta, Ernesta Chaussona. Jej partnerami na scenie byli najwięksi artyści scen operowych, jak Carlo Bergonzi, José Carreras, Franco Corelli, Fiorenza Cossotto, Placido Domingo, Mikołaj Giaurow, Sherrill Milnes, Luciano Pavarotti, Rugiero Raimondi, Jon Vickers, Ingvar Wixell.

Artystka nie ograniczała się jednak do opery. Występowała także na najbardziej renomowanych festiwalach muzycznych w Salzburgu, Orange, Glyndebourne i Gandawie. Specjalnie zaś przywiązana była do formy pieśni. W tym gatunku najbliższa była jej twórczość wokalna kompozytorów słowiańskich (popularyzowała za granicą utwory wokalne Karola Szymanowskiego) oraz należących do romańskiego kręgu kulturowego.

Teresa Żylis-Gara nagrywała dla renomowanych firm płytowych, takich jak: EMI, Deutsche Grammophon, Harmonia Mundi, Erato, a także dla Polskich Nagrań. Jej nagrania obejmują wielkie kreacje operowe (m.in. „Don Giovanni”, „Le Roi Arthus” Ernesta Chaussona, „Ariadne auf Naxos” Richarda Straussa), muzykę oratoryjną („Pasja wg św. Mateusza” Johanna Sebastiana Bacha, „Requiem” Antonína Dvořáka, „Messa da Requiem” Giuseppe Verdiego, „Das klagende Lied” Gustawa Mahlera), a także pieśni Fryderyka Chopina, Stanisława Moniuszki i Édouarda Lalo.

Zajmujmowała się także pedagogiką – była profesorką sztuki muzycznej. Była zapraszana do prowadzenia kursów mistrzowskich w Europie oraz Stanach Zjednoczonych.

W uznaniu swojej działalności artystycznej otrzymała wiele nagród i wyróżnień, m.in. Nagrodę Ministra Kultury i Sztuki I stopnia (1979) oraz Nagrodę Prezesa Rady Ministrów I stopnia (1979). W listopadzie 2004 roku prof. Teresa Żylis-Gara otrzymała tytuł doktora honoris causa Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu.

Postanowieniem Prezydenta RP z dnia 13 stycznia 2011 prof. Teresa Żylis-Gara udekorowana została Krzyżem Komandorskim z Gwiazdą Orderu Odrodzenia Polski. W styczniu 2012 roku, na podstawie decyzji Prezydenta Republiki Francji, Artystkę odznaczono Orderem Oficerskim Legii Honorowej Republiki Francuskiej.

W październiku 2016 roku prof. Teresa Żylis-Gara otrzymała tytuł doctora honoris causa Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi. Za godną najwyższego uznania działalność na rzecz miasta, a zwłaszcza kultury w 2021r przyznano Pani Profesor Teresie ŻYLIS-GARA Honorowe Obywatelstwo Miasta Łodzi.

Autor: Małgorzata Kosińska, Polskie Centrum Informacji Muzycznej, Związek Kompozytorów Polskich,

źródło: Teresa Żylis-Gara – Życie i twórczość | Artysta | Culture.pl

Informacje:

Teresa Żylis-Gara : Teatr Wielki Opera Narodowa

Teresa Żylis-Gara: Wielka dama muzycznego świata – rp.pl

Teresa Żylis-Gara kończy 90 lat | dzieje.pl – Historia Polski

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego, w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.

Facebooktwitterlinkedininstagramflickrfoursquaremail