KONCERT INAUGURACYJNY Gusto Ciel… najpiękniejsze modlitwy operowe | 3 października 2021r
Serdecznie zapraszamy 3 października 2021r na koncert inauguracyjny XII Międzynarodowego Festiwalu „Słowo i Muzyka u Jezuitów”
KONCERT INAUGURACYJNY Gusto Ciel… najpiękniejsze modlitwy operowe
WYKONAWCY:
Łukasz Konieczny – bas
Krzysztof Marciniak – tenor,
Agnieszka Makówka – mezzosopran
Karina Skrzeszewska – sopran
Chór Teatru Wielkiego w Łodzi
Fortepian : Marcin Werner
Słowo wstępne i prowadzenie – Agnieszka Białek
ŁUKASZ KONIECZNY
Bas
Basista Łukasz Konieczny urodził się w Łodzi i ukończył studia wokalne we wrocławskiej Akademii Muzycznej. Kursy mistrzowskie ze znanymi śpiewakami i pedagogami, takimi jak prof. Christian Elsner, Deborah Polaski, Franz Grundträger, Jane Henschel, Linda Watson, David Syrus oraz kursy aktorskie w Międzynarodowej Szkole Filmowej w Kolonii dopełniły jego szkolenia. W latach 2011-2019 był członkiem stałego zespołu Deutsche Oper am Rhein.
W jego repertuarze znajdują się m.in. role Mozarta Bartola („Wesele Figara”), Masetto („Don Giovanni”), Zunigi (Bizet „Carmen”), Crespel / Luther (Offenbach „Les Contes d’Hoffmann”), Rocco (Beethoven „Fidelio”), Barone Douphol (Verdi „La traviata”), Sparafucile (Verdi „Rigoletto”), Banco (Verdi „Makbet”), Bonzo (Puccini „Madama Butterfly”), Fafner (Wagner „Rheingold” i „Siegfried”), Hunding (Wagner „Walküre”), Truffaldin (Strauss „Ariadne auf Naxos”) lub dr. Behrensa w światowej prapremierze „Czarodziejskiej góry” Pawła Mykietyna w Poznaniu na Festiwalu Malta i Festiwalu Sacrum Profanum w Krakowie. W repertuarze Koniecznego znajdują się także partie basowe w ważnych utworach koncertowych.
Występy gościnne zabrały go m.in. na Festiwal Haendla w Halle jako Polifemo „Acis and Galatea”, jako Rocco do Mainfrankentheater Würzburg, jako Sparafucile do Opery w Hamburgu i jako Douphol na Festiwal Operowy w Monachium. Łukasz Konieczny wystąpił w Dreźnie Semperoper w sezonie 2017/18 jako Crespel / Luter i Lodovico w „Otellu” Verdiego oraz jako Re w „Aidzie” Verdiego w Operze w Dubaju wspólnie z Warszawską Operą Narodową. W 2019 roku ponownie wystąpił w Bawarskiej Operze Państwowej jako Reinmer von Zweter w „Tannhäuser” Wagnera oraz jako Sparafucile w „Rigoletto” Verdiego w Warszawskiej Operze Narodowej. W sezonie 2019/20 ponownie występuje m.in. jako Fafner „Rheingold” i „Siegfried” w Deutsche Oper am Rhein oraz Sparafucile „Rigoletto”, Skoluba w „Gespensterschloss” Moniuszki oraz Faust i Inkwizytor w „Feuerigen Engel” Prokofiewa w Operze Narodowej w Warszawie
https://lukaszkonieczny.eu/de/c/ansicht/biographie
https://teatrwielki.pl/ludzie/lukasz-konieczny/
KRZYSZTOF MARCINIAK
Tenory
Karierę wokalna rozpoczął w roku 1982 zdobywając pierwsze miejsce na Konkursie Wokalnym organizowanym przez Akademię Muzyczną w Łodzi. W roku 1988 ukończył Wydział Wokalno-Aktorski tej uczelni w klasie prof. Adama Dulińskiego i uzyskał dyplom z wynikiem bardzo dobrym.
Już w czasie studiów występował w przedstawieniach premierowych w Teatrze Wielkim w Łodzi m.in. jako Damazy w Strasznym dworze Stanisława Moniuszki, Bojomir w Zamku na Czorsztynie Karola Kurpińskiego czy w tytułowej roli Dyrektora teatru Wolfganga Amadeusza Mozarta. W roku 1988 związał się z Operą i Operetką w Szczecinie i do 1992 roku był czołowym solistą tego teatru. W roku 1992 wrócił do rodzinnego miasta i został pierwszym tenorem Teatru Muzycznego w Łodzi.
Najważniejsze role operetkowe: to Edwin Księżniczka czardasza, Su-Czong Kraina uśmiechu, Tassilo Hrabina Marica, Barinkay Baron cygański,Alfred Zemsta nietoperza, Camille Wesoła wdówka oraz inne główne role w operetkach: Błękitna maska Freda Raymonda, Polska krew Oscara Nedbala, Popłoch wśród dziewcząt Jurija Milutina czy Wiktoria i jej huzar Paula Ábraháma. W roku 1994 otrzymał propozycję przygotowania partii Alfreda w operze Traviata Giuseppe Verdiego w Teatrze Wielkim w Poznaniu. Po premierze był przez rok solistą tej sceny. W roku 1995 na stałe związał się z Teatrem Wielkim w Łodzi i do tej pory jest jego solistą.
http://www.operalodz.com/KRZYSZTOF__MARCINIAK,36,21
AGNIESZKA MAKÓWKA
Mezzosoprany
Ukończyła studia w łódzkiej Akademii Muzycznej oraz studia podyplomowe w „Mozarteum” w Salzburgu. Od 1998 r. jest solistką Teatru Wielkiego w Łodzi. Jest zdobywczynią wielu nagród i wyróżnień artystycznych. W 1992 roku zdobyła II nagrodę w Międzyuczelnianym Międzynarodowym Konkursie Wokalnym w Dusznikach Zdroju a w 1994 r. otrzymała wyróżnienie w Konkursie im. Roberta Schumana w Zwickau (Niemcy). Niespełna rok później została laureatką III nagrody w Międzynarodowym Konkursie Sztuki Wokalnej im. Ady Sari w Nowym Sączu. W 1997 r. otrzymała wyróżnienie w Międzynarodowym Konkursie Wokalnym im. Antonina Dworzaka w Karlowych Warach, w 2000 r. zdobyła nagrodę Polskiej Akademii Nauk, a w 2006 r. za całokształt działalności artystycznej otrzymała nagrodę od Marszałka Województwa Łódzkiego. W repertuarze artystki znajdują się m.in. takie partie jak: tytułowa Carmen Bizeta, Cherubin w Weselu Figara, Flora w Traviacie, Jadwiga w Strasznym dworze, Fenena w Nabucco, Papagena w Czarodziejskim flecie, Amneris w Aidzie, Olga w Eugeniuszu Onieginie czy Izabella we Włoszce w Algierze.
http://www.operalodz.com/AGNIESZKA__MAKOWKA_,36,25
KARINA SKRZESZEWSKA
Soprany
Urodziła się we Wrocławiu w rodzinie polsko-greckiej. Od dziecka obcowała z wielokulturową atmosferą przepełnioną muzyką i sztuką. Umiejętności wokalne szkoliła i doskonaliła podczas studiów na Akademii Muzycznej we Wrocławiu, a następnie podczas licznych kursów mistrzowskich w Polsce i za granicą, m.in. u Krystyny Szostek-Radkowej, Dariusza Grabowskiego, Paulosa Raptisa, Ingrid Kremling-Domanski i Renaty Scotto. W 2008 r. brawurowo zadebiutowała rolą Łucji w premierze Łucji z Lammermoor G. Donizettiego w Operze Śląskiej. Jej występ został bardzo wysoko oceniony przez publiczność i recenzentów, a także uhonorowany prestiżową nagrodą Złotej Maski za najlepszą kreację wokalno-aktorską 2008 roku. Sukces ten zaowocował współpracą z Maestro Peterem Dvorskim, który zaprosił artystkę do udziału w nowej produkcji Łucji z Lammermoor w słowackich Koszycach, a następnie do Narodowego Teatru w Bratysławie, gdzie kreowała partię Donny Anny w Don Giovannim W.A. Mozarta, a także wzięła udział w koncertach verdiowskich w międzynarodowej obsadzie. Karina Skrzeszewska rozwijała swoją karierę zarówno w Polsce, jak i za granicą uczestnicząc w licznych tournée po Belgii, Holandii i Hiszpanii, a także podczas występów w Grecji, Bułgarii, na Ukrainie, w Portugalii i w USA. W ostatnich sezonach Karina Skrzeszewska zadebiutowała w kilku ważnych rolach belcantowych oraz werystystycznych. W latach 2017 i 2018 artystka podbiła serca krakowskiej publiczności najpierw jako tytułowa Norma w operze V. Belliniego a następnie jako tytułowa Anna Bolena w operze Donizettiego. Sezon 2018/19 rozpoczęła koncertem we Lwowskiej Operze a następnie udziałem w Koncercie Inauguracyjnym w Operze Wrocławskiej, gdzie pod koniec września kreowała również rolę Abigaille w premierowym spektaklu Nabucco. Początek 2019 roku to debiut artystki w operze Anna Bolena i nawiązanie współpracy z Landstheater .Niederbayern.
https://culture.pl/pl/tworca/karina-skrzeszewska
http://skrzeszewska.pl/biogram/
MARCIN WERNER
Fortepian
ur. 07.08.1991r. w Łodzi – kompozytor, dyrygent, pianista. Absolwent Ogólnokształcącej Szkoły Muzycznej I i II stopnia im. Henryka Wieniawskiego w Łodzi w klasie fortepianu początkowo mgr Eleonory Kujawy-Stebel (klasy 1-5 szkoły podstawowej), a następnie prof. Bogusława Wódki (klasa 6 szkoły podstawowej i II stopień szkoly muzycznej). Edukację muzyczną kontyunował w Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi, w której ukończył fortepian uzyskując tytuł zawodowy licencjata oraz magistra sztuki (oba dyplomy z wyróżnieniem w klasie prof. Bogusława Wódki) oraz kompozycję uzyskując tytuł zawodowy licencjata (w klasie prof. Sławomira Kaczorowskiego). Obecnie nadal jest studentem tejże uczelni na kierunkach: kompozycja (studia II stopnia w klasie prof. Sławomira Kaczorowskiego) oraz dyrygentura (studia I stopnia w klasie prof. Jerzego Swobody). Jeszcze w czasach szkolnych powołał do istnienia zespół instrumentalny, który funkcjonuje do dziś pod nazwą „Orkiestra Symfoniczna Marcina Wernera” i liczy około 30 instrumentalistów. Razem z członkami zespołu założył w 2012 roku Stowarzyszenie Muzyczne „Concerto”, którego został Prezesem. Od początku życia był związany z muzyką, która do dziś jest jego największą pasją. Wykształcenie w zakresie trzech specjalności daje mu swobodę w dobieraniu właściwych środków do realizacji zamierzonych celów. Jako rodowity łodzianin chętnie angażuje się w różne inicjatywy kulturalne i społeczne służąc swoim doświadczeniem, wiedzą i umiejętnościami.
CHÓR TEATRU WIELKIEGO w ŁODZI
http://www.operalodz.com/Chor,24