Międzynarodowy Festiwal Słowo i Muzyka u Jezuitów

Międzynarodowy Festiwal Słowo i Muzyka u Jezuitów

10 października 2013 r., g. 19.00, KONCERT KAMERALNY

Ziemowit Wojtczakbaryton

Piotr Grajterorgany

 

Program:

1. Felix Mendelssohn-Bartholdy (1809-1847) – Sonata II c-moll, op. 65

Grave

Adagio

Allegro maestoso e vivace

Fuga (Allegro moderato)

2. Felix Mendelssohn-Bartholdy (1809-1847) – Aria Paulusa z Oratorium „Paulus”

3. Louis Niedermayer (1802-1861) – Pieta Signore (modlitwa Stradelli  z opery „Alessandro Stradella”)

4. César Franck (1822-1890) – Panis Angelicus z Messe à trois voix, op. 12

5. César Franck – Grand Choeur C-dur (ze zbioru Pièces Posthumes)

6. Stanisław Moniuszko (1819-1872) – 3 Pieśni religijne:

         Modlitwa – „W poświstach wichrów losu”

         Hymn do Pana Jezusa

        Ad Te Domine

7. Bedřich Smetana (1824-1884) – Sześć preludiów na organy (1846)

Lento

Grave

Moderato (Pastorale)

Andante

Moderato

Andante

8. Gabriel Fauré (1845-1924) – Libera me Domine  z „Requiem”, op. 48

9. attr. Giulio Caccini (ca 1545-1618) – Ave Maria

 

Piotr Grajter – Organista, teoretyk muzyki, kompozytor, pedagog, ur. w 1955 r. w Łodzi. Ukończył studia w tutejszej Akademii Muzycznej w klasie organów prof. Mirosława Pietkiewicza (dyplom z wyróżnieniem w 1980 r.), a także w specjalnościach: teorii muzyki (dyplom z wyróżnieniem w 1981 r. – praca dyplomowa pod kierunkiem prof. Antoniego Kędry) oraz kompozycji (dyplom w klasie prof. Jerzego Bauera w 1984 r.). Będąc stypendystą niemieckiej fundacji „Rotary-Club” odbył w roku akademickim 1981/1982 gościnne studia uzupełniające w klasie organów prof. Ernst-Ulricha von Kameke w Hamburgu (Niemcy). Brał udział w kursach mistrzowskich interpretacji organowej prowadzonych przez wybitnych wirtuozów, takich jak: Johannes-Ernst Köhler (Weimar 1978 r.), Milan Šlechta (Praga 1979 r.) czy Flor Peeters (Mechelen 1982 r.).

Koncertuje od 1980 r., głównie jako solista, ale także jako kameralista i akompaniator, uczestnicząc w wielu krajowych i zagranicznych festiwalach muzyki organowej. Poza Polską występował dotychczas z recitalami organowymi: w Belgii, Czechach, Danii, Francji, Mołdawii, Niemczech, Rosji, Słowacji i na Ukrainie. Spośród wielu miejsc tych koncertów można wymienić znane katedry (w Oliwie, Fromborku, Kamieniu Pomorskim, Koszalinie, Olsztynie, Katowicach, Szczecinie, Łodzi, Strassbourgu) i kościoły (Mariacki i św. Floriana w Krakowie, św. Mikołaja w Gdańsku, św. Anny w Warszawie, św. Mateusza w Łodzi, Farny w Kazimierzu Dolnym, St. Petri w Hamburgu, Matki Bożej Śnieżnej w Ołomuńcu, św. Idziego w Bardejowie), a także renomowane sale koncertowe (Aula A. Mickiewicza w Poznaniu, Filharmonia Pomorska w Bydgoszczy, Narodowy Dom Muzyki Organowej w Kijowie, sale w Kiszyniowie i Karlowych Warach). Dokonał prawykonań utworów organowych polskich kompozytorów: Jerzego Bauera, Krzysztofa Grzeszczaka, Sławomira Kaczorowskiego, Zbigniewa Kozuba, Bernarda Pietrzaka, Bronisława Kazimierza Przybylskiego. Uczestniczył w pracach jury Międzynarodowych Konkursów Organowych: im. Mikaela Tariverdieva w Kaliningradzie (Rosja 1999 r.) oraz im. Jana Kucharskiego w Łodzi (2008 r.). W latach 1992-2001 był kierownikiem artystycznym Festiwalu Muzyki Organowej w Inowrocławiu. Sprawował też (do 2008 r.) opiekę nad cyklem „Koncertów Organowych” w Akademii Muzycznej w Bydgoszczy.

Jego działalność kompozytorska miała miejsce głównie we wczesnym okresie po ukończeniu studiów. Powstałe w tym czasie utwory orkiestrowe, kameralne i solowe były wykonywane m.in.: na Festiwalu „Młoda Muzyka Polska” w Filharmonii Szczecińskiej (Passacaglia na orkiestrę symfoniczną, Stworzenie świata na zespół perkusyjny), w Filharmonii Łódzkiej (Sygnały na zespół instrumentów dętych blaszanych), wielokrotnie w ramach cyklu „Musica Moderna” w łódzkiej Akademii Muzycznej (utwory solowe i kameralne), a także za granicą (Stworzenie świata, Chorale pro organo). Sporadycznie zajmuje się też działalnością naukową (publikacje w ramach koszalińskich i gdańskich sesji „Organy i muzyka organowa”, redakcje akademickich serii wydawniczych) i popularyzatorską (opracowanie cyklu audycji radiowych pt. „Historia muzyki organowej”, emitowanych przez Radio Łódź).

Jako pedagog prowadzi klasy organów w Akademiach Muzycznych w Bydgoszczy (od 1982 r.) i w Łodzi (od 1984 r.). W 2002 r. otrzymał tytuł naukowy profesora sztuk muzycznych. W latach 2003-2005 pełnił w łódzkiej uczelni funkcję kierownika Katedry Organów, Klawesynu i Muzyki Dawnej. W obu uczelniach wykształcił dotychczas blisko 40 organistów. Są wśród nich koncertujący muzycy, nauczyciele akademiccy, pedagodzy szkół muzycznych i ogólnokształcących, organiści kościelni oraz instruktorzy, organizatorzy i propagatorzy muzyki.

Piotr Grajter został odznaczony Złotym i Srebrnym Krzyżem Zasługi, Odznaką „Zasłużony Działacz Kultury” oraz Medalem 50-lecia Akademii Muzycznej w Łodzi.

 

Ziemowit WOJTCZAK – baryton, ukończył łódzką Akademię Muzyczną w klasie śpiewu solowego prof. Haliny Romanowskiej w roku 1992. Od 1991 roku nieprzerwanie śpiewa jako solista w łódzkim Teatrze Muzycznym. Ma na swoim koncie ponad trzydzieści ról w operetkach, musicalach oraz muzycznych bajkach dla dzieci występując łącznie blisko tysiąc razy na scenach całego kraju, a także w wielu ośrodkach kultury w Europie (m.in. Filharmonie w Berlinie i Monachium, Sale Koncertowe w Zurychu, Brnie, Bonn, Kopenhadze, Luxemburgu, i in.). Równolegle z pracą sceniczną występuje na koncertach jako wykonawca muzyki kameralnej uczestnicząc m.in. w sesjach naukowych organizowanych przez łódzką Akademię Muzyczną. Prowadzi także klasę śpiewu solowego na Wydziale Wokalno-Aktorskim tej uczelni.

 

Już w czasie studiów wyraźnie kształtuje się jego zainteresowanie pedagogiką wokalną – rozpoczyna naukę metodyki śpiewu pod kierunkiem prof. T.Mazurkiewicz. Rośnie także jego zainteresowanie muzyką kameralną. Dwukrotnie bierze udział w Ogólnopolskim Konkursie Muzyki Kameralnej. W 1989 otrzymał wyróżnienie, a w 1992 zdobył trzecią nagrodę. Zainteresowanie muzyką kameralną owocuje także stałą współpracą z Katedrą Kameralistyki. Począwszy od 1989 roku rozpoczyna pracę jako ilustrator w wyżej wymienionej Katedrze. Wśród szerokiego repertuaru obejmującego ponad 120 pozycji znajdują się także cykle pieśni: „Don Kichot a Dulcinee” M.Ravela, „Der arme Peter” R.Schummana, „Pieśni jesienne” J.Świdra, czy wreszcie „Schwanengesang” F.Schuberta. W roku 1991 został przyjęty na etat solisty – śpiewaka do Teatru Muzycznego w Łodzi, gdzie pracuje nieprzerwanie do dnia dzisiejszego. Repertuar teatralny obejmuje role w przedstawieniach dla dzieci, musicalach, operetkach klasycznych, farsach muzycznych a także formach estradowych jak rewie, czy koncerty. Do najciekawszych ról scenicznych można zaliczyć partie Homonaya w „Baronie Cygańskim” J. Straussa, Doktora Falke w „Zemście Nietoperza” J. Straussa, Parchestera w musicalu „Me and My Girl” N. Gaya, Moryca Welta w musicalu „Ziemia Obiecana” do słów R. Czubaczyńskiego z muzyką P. Marczewskiego, Cervantesa – Don Kichota we fragmentach musicalu „Człowiek z La Manchy” M. Leighta, Phantoma we fragmentach musicalu „The Phantom of the Opera” A. Lloyd – Webbera (obie te pozycje były wystawione w programie „Mussical Classics” w reżyserii D. Robbinsona), Carlinga w „Wiktorii i jej Huzar” P. Abrahama. Wraz z zespołem Teatru brał udział w licznych tournee zespołu po całej Europie. Występowałem m.in. w Niemczech, Austrii, Belgii, Danii, Szwajcarii, Luxemburgu, Francji oraz we Włoszech. Śpiewał m.in. w takich miastach jak Berlin (Filharmonia Berlińska), Monachium (Filharmonia), Bonn (BeethovenHalle), Lipsk (Gewandhaus), Kolonia, Frankfurt/Main, Bruksela, Brugia, Kopenhaga, Zurych, Hamburg, Heilbronn, Merano, Strasburg, Düsseldorf, Antwerpia, Norymberga (Meistersingerhalle) , Stuttgart, Hannower, Lucerna, Bazylea, Rostock, Brema, i wielu innych. Łącznie poza granicami kraju wystąpił blisko 300 razy w ponad 140 miastach Europy śpiewając głównie partie Homonaya w „Baronie Cygańskim” i doktora Falke w „Zemście Nietoperza” J.Straussa, a także biorąc udział w gali poświęconej twórczości J.Straussa. W roku 1994 otrzymał zaproszenie do udziału w II Międzynarodowym Festiwalu MUSICA SACRA. W czasie tego festiwalu miał sposobność wykonać utwór Andrzeja Hanzelewicza – „Jerofania” na baryton, chór i orkiestrę.

Ziemowit Wojtczak przez cały czas bierze czynny udział w życiu muzycznym Uczelni oraz Miasta. W okresie od skończenia studiów aż do dnia dzisiejszego uczestniczy w audycjach muzycznych organizowanych przez Akademię Muzyczną, imprezach okolicznościowych i koncertach organizowanych przy współudziale Teatru Muzycznego, Światowej Fundacji Pomocy, Duszpasterstwa Środowisk Twórczych, czy Towarzystwa Śpiewaczego im. Karola Szymanowskiego w Łodzi. W latach 1995-1996 został zaproszony do współpracy z rozgłośnią radiową Radio Rock PARADA w Łodzi, gdzie wspólnie z redaktorem B. Gadomskim prowadził cykl audycji muzycznych poświęcony wokalistyce artystycznej, przedstawieniu gatunków scenicznych oraz przybliżeniu wielu sylwetek najznakomitszych śpiewaków XX wieku. W listopadzie 1998 roku bierze udział w Ogólnopolskiej Sesji Artystyczno – Naukowej w 170 rocznicę śmierci F. Schuberta. W czasie tej sesji wykonuje cykl pieśni F. Schuberta „Schwanengesang” oraz bierze czynny udział jako ilustrator w wykładach poświęconych współpracy śpiewaka i pianisty w wykonaniu pieśni F. Schuberta.

Od ponad roku jest także stałym współpracownikiem pisma „Muzyka21”. Swoje artykuły drukuje także m.in. w zeszytach naukowych Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Płocku.

Facebooktwitterlinkedininstagramflickrfoursquaremail