Muzyka z jezuickich misji | 10 października 2021r. – KONCERT JUBILEUSZOWY
Wyjątkowy, jubileuszowy Rok Ignacjański skłonił nas do podjęcia fascynującego tematu muzyki z tzw. redukcji jezuickich w Ameryce Łacińskiej. Popularnie nazywany „jezuickim barokiem misyjnym”, repertuar ten obejmuje utwory pisane przez misjonarzy jezuickich: Hiszpanów, Metysów i Indian, osoby o nazwiskach mało znanych lub wręcz anonimowe. Znajdziemy tu msze, kantaty, opracowania oficjum, utwory instrumentalne, sonaty i inne formy muzyczne, służące w dawnych misjach jezuickich jako narzędzie ewangelizacji. Po kasacie zakonu, w większości krajów Ameryki Łacińskiej, rękopisy trafiły do bibliotek innych zakonów. Wyjątkiem na muzycznej mapie kontynentu stała się Boliwia. Tutaj bowiem, z pokolenia na pokolenie, spuściznę muzyczną jezuickich misji przechowała lokalna społeczność, a repertuar barokowy nigdy nie wyszedł z użycia. Mówi się o istnieniu ponad 13 000 stron rękopisów (oryginałów i ręcznych kopii, wykonywanych w boliwijskiej dżungli aż do czasów współczesnych), z których wiele już udało się skatalogować i transkrybować ks. prof. Piotrowi Nawrotowi, polskiemu misjonarzowi werbiście, pracującemu na terenie Boliwii. To bezpośrednio od niego uzyskaliśmy niektóre partytury utworów do naszych koncertów w Łodzi, m.in. utwory organowe i sonaty. Podczas koncertu zaprezentujemy wybór utworów transkrypcji dokonanych przez ks. prof. Piotra Nawrota, zróżnicowany meksykańskimi villancicos oraz hymnem Indian Quechua do Najświętszej Marii Panny „Hanacpachap cussicuinin”, znanym jako pierwszy utwór chóralny opublikowany w Nowym Świecie (1631). Także utwory organowe Domenica Zipoli znajdujące się w naszym repertuarze, pochodzą z redukcji jezuickich w Boliwii. Choć nazwisko tego włoskiego kompozytora jest powszechnie znane, to już fakt iż przystąpił on do Towarzystwa Jezusowego i wyruszył na kontynent amerykański – może wciąż zaskakiwać.
Zespół wokalny wykonujący koncert, wywodzi się z artystów chóru Filharmonii Łódzkiej, towarzyszyć mu będzie akompaniament organowy i skrzypce solo w wykonaniu Anny Śliwy.
Wykonawcy:
Anna Krysztofiak – sopran,
Anna Śliwa – skrzypce barokowe,
Robert Grabowski – organy, wirignał
Aleksandra Jabłońska-Kozub – alt,
Magdalena Szymańska – sopran,
Joanna Kruszyńska – alt,
Adrian Łęczycki – baryton,
Bartosz Szulc – bas
Piotr Matula – tenor,
Piotr Wieczorek – tenor,
ANNA KRZYSZTOFIAK jest artystką Chóru Filharmonii Łódzkiej, wielokrotnie występującą jako solistka chóru oraz solistka – wokalistka w koncertach w kraju i za granicą. Jako multiinstrumentalistka wykonuje muzykę na instrumentach dawnych i ludowych (organy, klawesyn, viola da gamba, klawikord, lira korbowa, dudy, mazanki, fujarki, itp) , oraz na szeregu instrumentów chińskich i japońskich (guzheng,guqin,erhu, erxian, zhonghu, pipa, xiao, hulusi, koto, yakumogoto, ichigenkin, biwa, shakuhachi, shamisen, sanshin, i inne…), a także na arabskiej lutni oud. Jest jedną z dwojga Europejczyków na świecie grających muzykę nanguan i jedyną taką osobą w Europie. Kształciła się indywidualnie i na kursach mistrzowskich m.in. u Olgi Pasiecznik, Nicolasa Parle, Marka Caudle, Marka Toporowskiego, Kyoko Kubota, Lin Po Chi, Abdou Ouardi, oraz u innych nauczycieli w Brukseli, Quanzhou i Tajpej. Odbywała praktykę w budownictwie organowym w pracowni organmistrzowskiej Manufacture d’Orgue de Bruxelles Patrick Collon. Przez rok pełniła funkcję organisty parafii polskiej przy kościele Notre Dame de la Chapelle w Brukseli. Została nagrodzona stypendiami artystycznymi i naukowymi, w tym także stypendium rządowym Tajwanu, dzięki któremu mogła studiować tradycyjną muzykę chińską w Taipei National University of the Arts w klasie prof. Lin Po Chi. Przez dwa i pół roku była dyrektorem artystycznym Festiwalu „Muzyka w Ogrodzie Chińskim” w Łazienkach Królewskich w Warszawie, który był jej autorskim projektem. W jej dorobku znajdują się koncerty w kraju i za granicą (Belgia, Holandia, Luksemburg, Tajwan, Maroko). Występowała jako solistka z The Harp Consort, Andrew Lawrence-King, a także z Marią Pomianowską i jej zespołem. Koncertowała na festiwalach Kolory Polski i Kręgi Sztuki, Festiwal Światła w Łazienkach Królewskich, oraz na wielu innych festiwalach, na uczelniach i w filharmoniach, ponadto miała zaszczyt uświetniać wizyty dyplomatyczne z Dalekiego Wschodu: Ksieżnej Hisako Takamado, prezydenta Chin Xi Jinpinga, ministra obrony Chin Wanguan Changam, wiceministra ChRL Xianga Zhaoluna i innych szlachetnych gości. W ostatnim czasie nagrodzona została za swoją pracę artystyczną przez Marszałka Województwa Łódzkiego.
http://annakrysztofiak.eu/
https://www.facebook.com/Anna-Krysztofiak-1408185579401656/
ANNA ŚLIWA to skrzypaczka o wielostronnych zainteresowaniach, pasjonatka edukacji muzycznej najmłodszych dzieci. Jest absolwentką Wydziału Instrumentalnego Akademii Muzycznej w Krakowie w zakresie skrzypiec współczesnych i skrzypiec barokowych. Specjalizuje się w solowym i kameralnym repertuarze dzieł muzyki dawnej, a także w improwizowanym wykonawstwie zabytków muzyki przedrenesansowej i etnicznej. Wraz z zespołem Camerata Cracovia dokonała polskiego prawykonania nowo odkrytych utworów polsko-niemieckiego kompozytora z XVII w., Henryka Doebeliusa.
W repertuarze muzyki dawnej wykorzystuje altówkę i skrzypce barokowe, lirę da braccio, violę d’amore, fidel i pochette.
http://sm1krakow.eu/nasza-kadra/anna-sliwa/
XII Festiwal Słowo i Muzyka współfinansowany
był z środków otrzymanych od Samorządu Województwa Łódzkiego