16 września 2018 r. (niedziela) godz. 10.45 – inauguracyjny koncert 60 lat na scenach operowych świata TERESY ŻYLIS-GARA.

Orkiestra kameralna ARTE POSITIVA

WYKONAWCY:

Agnieszka Makówka – mezzosopran

Barbara Rogala – sopran

Bartosz Szulc – bassbaryton

Orkiestra kameralna ARTE POSITIVA

Kamil Chałupnik – dyrygent

PROGRAM:

1. Aria „Jauchzet Gott in allen Landen!” z kantaty 51 J. S. Bacha
Barbara Rogala – sopran , Mirosław Dudek – trąbka
2. Aria Wolframa “Wie Todesahnung…O du mein holder Abendstern” z opery „Tannhäuser” R. Wagnera Bartosz Szulc – baryton
3. Duet Dorabella i Fiordiligi “Ah, guarda, sorella” z opery „Cosi fan tutte” W. A. Mozarta Agnieszka Makówka – mezzosopran , Barbara Rogala – sopran
4. Aria “En vain pour éviter” z opery „Carmen” G. Bizeta
Agnieszka Makówka – mezzosopran
5. Tercet „Soave sia il vento” z opery „Cosi fan tutte” W. A. Mozarta
Agnieszka Makówka, Barbara Rogala, Bartosz Szulc
6. Aria „ Non più andrai” z opery „Wesele Figara” W. A. Mozarta
Bartosz Szulc – baryton
7. Duet – barkarola „Belle nuit, ô nuit d’amour” z opery „Opowieści Hoffmana” J. Offenbacha
Agnieszka Makówka. Barbara Rogala
8. Duet „Pa-pa-gena! Pa-pa-geno!” z opery „Czarodziejski flet” W. A. Mozarta
Barbara Rogala, Bartosz Szulc
9. „Là ci darem la mano” z opery „Don Giovanni” W. A. Mozarta
Agnieszka Makówka, Barbara Rogala, Bartosz Szulc

Teresa ŻYLIS-GARA – jedna z najwybitniejszych śpiewaczek operowych przełomu XX i XXI wieku.
Jej niezrównany sopran liryczny o urzekającej barwie oraz dramatycznych możliwościach zachwyca zarówno słuchaczy sal koncertowych, jak i publiczność teatrów operowych całego świata.
Urodziła się w Landwarowie k. Wilna. Studiowała w łódzkim konserwatorium u prof. Olgi Olginy. Pierwsze laury zdobyła wygrywając w roku 1953 Międzyuczelniany Konkurs Śpiewaczy w Warszawie. W latach: 1954 – 1955 zaangażowana została jako solistka Państwowej Filharmonii w Krakowie. Na scenie operowej zadebiutowała w Operze Krakowskiej, kreując główną rolę w operze „Halka” Stanisława Moniuszki.
Przełom w karierze Teresy ŻYLIS-GARA przyniosła nagroda, jaką Artystka zdobyła na Międzynarodowym Konkursie Wokalnym Radia Bawarskiego w Monachium. Wkrótce po tym sukcesie została solistką teatru operowego w Oberhausen, a następnie w Dortmundzie. Już jako primadonna związała się z jedną z najznakomitszych scen niemieckich – Deutsches Oper am Rhein w Dusseldorfie. Bogata paleta możliwości wokalnych Śpiewaczki zyskała szybko wielkie uznanie, którego wyrazem było m.in. zaproszenie Artystki do wzięcia udziału w renomowanym festiwalu w Glyndebourne, gdzie znakomicie zaprezentowała się w partii Octaviana w „Rosenkavalier” Richarda Straussa.
Debiut w Operze Paryskiej, na scenie której Teresa ŻYLIS-GARA kreowała postać Donny Elviry w „Don Juanie” Wolfganga Amadeusa Mozarta, zapoczątkował wielką światową karierę Artystki.
Teresa ŻYLIS-GARA występowała na Festiwalu Mozartowskim w Salzburgu pod batutą Herberta von Karajana, debiutowała w londyńskiej Covent Garden w roli Violetty w „Traviacie” Giuseppe Verdiego, śpiewała z oszałamiającym sukcesem w San Francisco, by uwieńczyć rok 1968 kontraktem z Metropolitan Opera Hause w Nowym Yorku. Z tą właśnie sceną związała się najdłużej. Widownią sukcesów primadonny były również największe teatry operowe całego świata: mediolańska La Scala, Wiener Staatsoper, Monachium, Hamburg, Berlin, Tokio, Buenos Aires, Warszawa oraz wiele innych.
Artystka występowała na najbardziej renomowanych festiwalach muzycznych: Salzburg, Orange, Aix-en-Provence, Glyndebourne.
Repertuar Teresy ŻYLIS-GARA jest imponujący; obejmuje wielkie role w operach Mozarta, Verdiego, Pucciniego, R.Straussa, Chaussona, Czajkowskiego i wielu innych. Jej partnerami na scenie byli najwięksi artyści scen operowych: Carlo Bergonzi, Jose Carreras, Franco Corelli, Fiorenza Cosotto, Placido Domingo, Mikołaj Giaurov, Sherill Milnes, Luciano Pavarotti, Ruggiero Raimondi, Jon Vickers, Wiesław Ochman, Monserath Caballe, Teresa Stratas, i wielu innych.
Odnosząc olbrzymie sukcesy w partiach operowym, Artystka nie zaniedbywała repertuaru pieśniarskiego i oratoryjnego. Utwory należące do każdego z tych gatunków muzycznych nagrywała dla renomowanych firm fonograficznych: EMI, Deutsche Grammophon, Harmonia Mundi, Erato, a także dla Polskich Nagrań oraz DUX. Nagrania obejmują zarówno wielkie kreacje operowe (m. in. „Don Giovani” Mozarta, “Le Roi Arthus” Chaussona, “Ariadne auf Naxos” R. Straussa), a dalej („Pasja wg Św. Mateusza” Bacha, „Requiem” Dvorzaka, „Messa de Requiem” Verdiego, „Das Klagende Lied” Mahlera), a także pieśni Chopina, Moniuszki, Karłowicza, Paderewskiego, Lalo, Faure, Duparc, Canteloube.
Ostatnie lata przyniosły rozszerzenie działalności Maestry o pracę pedagogiczną. Artystka prowadzi cieszące się wielkim powodzeniem Mistrzowskie Kursy Techniki i Interpretacji Wokalnej w kraju i za granicą. Praca ta owocuje sukcesami młodych śpiewaków, dla których zetknięcie się z Teresą ŻYLIS-GARA może mieć decydujące znaczenie w rozwoju ich umiejętności i osobowości artystycznej.
Osiągnięcia dydaktyczne Teresy ŻYLIS-GARA, stanowiły podstawę do nadania Maestrze w sierpniu 1999 roku tytułu profesora sztuk muzycznych.
W listopadzie 2004 roku prof. Teresa ŻYLIS-GARA otrzymała tytuł doktora honoris causa Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu.
Postanowieniem Prezydenta RP z dnia 13 stycznia 2011 r. prof. Teresa ŻYLIS-GARA udekorowana została Krzyżem Komandorskim z Gwiazdą Orderu Odrodzenia Polski.
W styczniu 2012 roku, na podstawie decyzji Prezydenta Republiki Francji, prof. Teresę ŻYLIS-GARA odznaczono Orderem Oficerskim Legii Honorowej Republiki Francuskiej.
W październiku 2016 roku prof. Teresa ŻYLIS-GARA otrzymała tytuł doctora honoris causa Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi.

Marek Miczulski

 

WYKONAWCY:

Agnieszka Makówka
Śpiewem zainteresowała się już we wczesnej młodości. Po sukcesach (dwukrotnie pierwsza nagroda w kategorii solistów) na przeglądach piosenki turystycznej Yapa w Łodzi rozpoczęła naukę śpiewu w wieku 16 lat. Uczyła się w Państwowej Szkole Muzycznej II stopnia im. Stanisława Moniuszki w Łodzi pod okiem Dariusza Grabowskiego. W 1996 r. ukończyła z wyróżnieniem Akademię Muzyczną im. Grażyny i Kajetana Bacewiczów w Łodzi w klasie prof. Jadwigi Pietraszkiewicz. Studia podyplomowe ukończyła w 1998 r. w Hochschule fur Music und Darstellende Kunst „Mozarteum” w Salzburgu u prof. Horiany Branisteanu. W latach 1996–1998 uczestniczyła w kursach wokalnych u takich śpiewaków jak: Brigitte Fasbender, Sherill Milnes, Fiorenza Cosotto. Będąc jeszcze studentką, w 1995 r., rozpoczęła współpracę z Teatrem Wielkim w Łodzi debiutując jako Jadwiga w Strasznym Dworze Stanisława Moniuszki. Od 1998 r. jest solistką Teatru Wielkiego w Łodzi, gdzie wystąpiła w wielu operach, spektaklach i projektach. W roku 2000 została wyróżniona Nagrodą Państwowej Akademii Nauk dla „Najlepszej Artystki” zaś w 2007 r. nagrodą „Złota Maska” za najlepszą kreację wokalno-aktorską, czyli Cherubina w Weselu Figara W.A. Mozarta; Od roku 2010 jest aktywnym działaczem społecznym i związkowym, a od roku 2014 jest przewodniczącą NSZZ Pracowników Kultury i Sztuki przy Teatrze Wielkim w Łodzi. Od 2015 roku jest członkiem Związku Artystów Scen Polskich – przedstawicielką łódzkich teatrów w sekcji teatrów muzycznych.
Wiki: Agnieszka Makówka

Barbara Rogala

Bartosz Szulc

Kamil Chałupnik
Ukończył Akademię Muzyczną im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi w 2001 r. Jest absolwentem Podyplomowego Studium Chórmistrzowskiego Akademii Muzycznej im. F. Nowowiejskiego w Bydgoszczy (2010 r.). Z chórami dziecięcymi i młodzieżowymi
pracuje od 1999 r. Od 2001 r. prowadzi zajęcia chóru, a od 2007 r. Orkiestry Smyczkowej Państwowej Szkoły Muzycznej I st. im. Aleksandra Tansmana w Łodzi. Od stycznia 2005 r. pracuje z Chórem Dziecięcym Zespołu Szkół Muzycznych im. S. Moniuszki. Jest założycielem i dyrygentem Żeńskiego Chóru Kameralnego „Presto”. Z zespołami prowadzi ożywioną działalność koncertową w kraju i za granicą (Niemcy, Austria, Włochy, Bułgaria, Grecja, Węgry), bierze również udział w ogólnopolskich i międzynarodowych konkursach i festiwalach dobywając liczne nagrody i wyróżnienia. Dokonał wielu prawykonań utworów łódzkich kompozytorów.

Udostępnij nas znajomym na :Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterPin on PinterestPrint this page