Międzynarodowy Festiwal Słowo i Muzyka u Jezuitów

Międzynarodowy Festiwal Słowo i Muzyka u Jezuitów

19 października 2014 r., g. 19.00 – KONCERT FINAŁOWY

Elżbieta Grodzka-Łopuszyńska – sopran     

Julian Gembalski – organy

 

Program:

Johann Sebastian Bach:

Fantazja i fuga (improwizowana) c-moll  BWV 562

    – Aria Seufzen, Tränen, Kummer, Not z kantaty Ich habe viel Bekümmernis BWV 21

Julian Gembalski – Wariacje chorałowe na temat pieśni maryjnej (improwizacja)

Giovanni Battista Pergolesi – Salve Regina na sopran i organy

Krzysztof Grzeszczak – Fantazja z Bachem w tle per organo

Joseph Haydn – Aria Gabriela z oratorium Stworzenie świata

Cesar Franck – Panis Angelicus

Julian Gembalski – Elżbieta Grodzka-Łopuszyńska – Improwizacja „Hommage a Józef Świder”

 

ELŻBIETA  GRODZKA-ŁOPUSZYŃSKA – absolwentka Akademii Muzycznej  im. Karola Szymanowskiego
w Katowicach, gdzie ukończyła z wyróżnieniem klasę śpiewu solowego prof. Stanisławy Marciniak-Gowarzewskiej. Ukończyła także filologię polską na Uniwersytecie Śląskim. Laureatka konkursów wokalnych (m.in. I nagrody na Konkursie Polskiej Muzyki Wokalnej w Katowicach). Debiutowała na deskach Opery Śląskiej w Bytomiu w „Don Giovannim” W. A. Mozarta. Współpracuje jako solistka z licznymi zespołami wokalno-instrumentalnymi, symfonicznymi i kameralnymi. Brała udział w polsko-niemieckim projekcie jako solistka Landes Jugend-Orchester pod dyrekcją Klausa Arpa, wykonując m.in. partię Berty w operze „Lorelei” Maxa Brucha. Wykonuje muzykę dawną i współczesną, często podejmuje się prawykonań. Specjalizuje się
w wykonawstwie muzyki sakralnej różnych epok koncertując w świątyniach i salach koncertowych w kraju i za granicą. Od 1999 roku koncertuje z Julianem Gembalskim, wykonując, obok muzyki dawnej i współczesnej, również jego utwory i wspólne improwizacje. W swoim dorobku posiada nagrania radiowe, telewizyjne
i płytowe. W 2012 roku została laureatką Nagrody im. Błogosławionego Ks. Emila Szramka. W roku 2004 otrzymała stopień doktora, a w 2010 doktora habilitowanego sztuk muzycznych. Jest pracownikiem naukowo-dydaktycznym Akademii Muzycznej w Katowicach, gdzie pracuje  na stanowisku profesora.

JULIAN GEMBALSKI – absolwent Państwowej Wyższej Szkoły Muzycznej w Katowicach, gdzie ukończył klasę organów Henryka Klaji oraz Wydział Kompozycji i Teorii. Dalsze studia odbywał w Belgii i Francji (Flor Peeters, André Isoir, Michel Chapuis, Jean Saint-Arroman). Występował z koncertami w Europie i USA, nagrał ponad 40 płyt, w tym siedem z sopranistką Elżbietą Grodzką-Łopuszyńską. W latach 1991-2008  zrealizował cykl nagrań radiowych pt. „Antologia Organów na Górnym Śląsku”, w którym nagrał ok. 90 organów regionu. Obok działalności  artystycznej jako organista i pianista oraz kompozytorskiej zajmuje się pracą naukową i dydaktyką. Jest autorem licznych publikacji i projektów organów. Laureat konkursów improwizacji fortepianowej
i organowej w Gdańsku, Nowej Rudzie i Weimarze oraz licznych nagród (m.in. nagroda im. Korfantego, im. Ligonia,  nagroda „Lux ex Silesia” Arcybiskupa Metropolity Katowickiego, nagroda „Śląski Szmaragd” Biskupa Ewangelicko-Augsburskieg. Odznaczony przez Papieża Jana Pawła II medalem „Pro Ecclesia et Pontifice”.  Julian Gembalski jest profesorem Akademii Muzycznej w Katowicach, gdzie prowadzi klasę organów i pełni funkcję Kierownika Katedry Organów i Muzyki Kościelnej. W latach 1996-2002 był Rektorem swej uczelni. Jest założycielem pierwszego w Europie środkowo-wschodniej muzeum organów. Od wielu lat Archidiecezjalny Wizytator organów i organistów.

JERZY ZELNIK (ur. 14.09. 1945 w Krakowie) – polski aktor filmowy i teatralny. Pamiętny odtwórca tytułowego „Faraona” w adaptacji powieści Bolesława Prusa, w reżyserii Jerzego Kawalerowicza – roli plasującej się w czołówce najbardziej spektakularnych debiutów w polskim kinie. W filmie debiutował jeszcze jako student, we wspomnianej roli Ramzesa XIII w „Faraonie” (1965) Jerzego Kawalerowicza. Występ z miejsca zapewnił mu rozpoznawalność i popularność. Szybko otrzymał dalsze propozycje, pojawiając się czasem w kilku produkcjach rocznie. Zagrał w kilku polskich produkcjach historycznych – w 1971 roku wystąpił w „Bolesławie Śmiałym” Witolda Lesiewicza, a w latach 1980 i 1982 kolejno pojawił się w roli króla Zygmunta II Augusta w serialu TV „Królowa Bona” i „Epitafium dla Barbary Radziwiłłówny” Janusza Majewskiego. W 2006 roku odcisnął swoją dłoń na Bursztynowej Promenadzie Gwiazd podczas Festiwalu Gwiazd w Gdańsku, a w 2007 roku został odznaczony Krzyżem Kawalerskim Orderu Odrodzenia Polski.

JANUSZ JANYST – dziennikarz, recenzent muzyczny, pedagog. Był redaktorem muzycznym Radia Łódź, przez wiele lat zamieszczał cotygodniowe recenzje w „Dzienniku Łódzkim”, potem w „Gazecie Wyborczej”, stale współpracował też z „Odgłosami”, „Przeglądem Muzycznym”, „Piotrkowską 104”, „Nowym Biuletynem Łódzkim” i (ponad trzy dekady) „Kalejdoskopem”. Pisał do „Ruchu Muzycznego”, „Życia Muzycznego”, „Naszego Dziennika”. Od kilkunastu lat należy do zespołu redakcyjnego „Aspektu Polskiego”, systematycznie publikuje (zajmując się nie tylko muzyką) w „Tyglu Kultury”, „Kulturze i Biznesie”, „Niedzieli Łódzkiej”, satyrycznym „Sowizdrzale Łódzkim”. Wydał dwie książki: Kompozytorzy łódzcy – portret zbiorowy (1994) oraz Łódzka strefa Polihymnii. Z zapisków bywalca (2012). Jest wykładowcą Akademii Muzycznej w Łodzi. Prowadził zarazem fakultatywne zajęcia kulturoznawcze w Politechnice Łódzkiej. Działa jako animator kultury.

Facebooktwitterlinkedininstagramflickrfoursquaremail